Hvordan vurdere en elevs blogg i norskfaget?

Kan innholdsmessig kvalitet sikres uten å forsvinne i formuttrykk? Vil bloggen gi kvalitetstekster om innleggene skal tydes av medelever?  Tjo, tenk ’more is merrier’.

Tilegne og behandle. Bloggen er dialogisk med hyppige referanser, hyperlenker og kommenterende innspill fra andre på veven.[1]  De ”kommentarene som bloggskriveren får, er like lange eller lengre enn den opprinnelige postingen.” (Harbo, 2008:45) Bloggen er dermed en samproduksjon av forfatter og leser i et offentlig rom. Når elevene skaper avanserte uttrykk i multimodale tekster kan mye gå galt. Siden læreren skal vurdere elevens kompetanse, blir det krevende å vurdere resultatet alene, men antall innlegg og kommentarer kan betraktes.

Produsere og bearbeide. Produksjonskravet i LK06 ”blir knyttet nært sammen med den femte grunnleggende ferdigheten: å bruke digitale verktøy.” (Hjukse 2010:2)[2]   Firedelingen av grunnleggende digitale ferdigheter kan vise seg egnet til å vurdere bloggers form, innhold og språk. Nina fremhever at krav til lay-out sikrer kvalitet, både i innhold og form. Spesielt korte avsnitt og avsnittsoverskrifter, tror jeg, vil gi god skrivehjelp for elevene.

Kommunisere. Læreren får større innsikt i tankevirksomheten bak produktet som tilskuer til kommentarfeltets dialog. I en ’digital læringsmonolog’ utvikler eleven(e) et vurderingsfundament gjennom egeninnsats i blogginnlegg og kommentarer. Eva kommenterer at elevene kan vurdere hverandre og seg selv ved å skrive et gitt antall kommentarer på hverandres blogger og følge opp disse med nye på eget blogginnlegg.

Digital dømmekraft sier Marte læreren viser ved å gi kommentarene i det private rom. Å overlate betraktningene til elevenes digitale samfunn alene, innebærer at blogginnlegg og kommentarer inngår i en formativ vurdering. Når elevvurderinger og mapper bnyttes formativt,[3] blir blogg et nyttig verktøy for elevens livslange læring, - slik også bemerkningen nedenfor streifer innpå. 

En gruppe elever mente at alle burde blogge, men at blogg ikke skal telle mest for karakteren. Bloggen kan heller brukes med tanke på de som ligger på ”vippen”. Begrunnelsen for dette er at noen skriver mye, mens andre skriver lite.” [4]

Elevuttalelser er ikke til å kimse av. Det er noe med at den vet hvor skoen trykker som har den på.

Oppsummering. Skjermtekster gir ikke færre vurderingsproblem enn papirtekster. Når elevrefleksjoner blir toneangivende for utvikling av produksjons- og kommunikasjonsferdigheter, må, som Eirin sier, elevene få kriteriene i forkant. Læreren legger utseendemessige føringer og gjenintroduserer innsatsmål som vurderingskriterium. Mediet egner seg altså best for underveisvurdering p.g.a. bloggens dialogiske natur.

Men, suksess? ’Joda, jeg lærer mens jeg går og sammen lærer vi av hverandre’.




[1] Harboe, L. 2008. Norskboka.no Digitale verktøy i norskfaget, Universitetsforlaget, Oslo
[2] Hjukse, H. 2010. Vurdering av sammensatte elevtekster. Norsklæraren (2):30-35 

Kommentarer

  1. Fin refleksjon rundt bloggens egenskaper og hva den kan brukes til. Du har brukt bloggens potensiale godt ved å henvise og lenke opp til andre blogger som handler om det samme ;-) Full utnyttelse av bloggens multimodale egenskaper, der altså!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Undervisningsopplegg

Digital tekstkompetanse

Hei