Hvordan vurdere en elevs blogg i norskfaget?
Kan
innholdsmessig kvalitet sikres uten å forsvinne i formuttrykk? Vil bloggen gi kvalitetstekster
om innleggene skal tydes av medelever? Tjo, tenk ’more is merrier’.
Tilegne
og behandle. Bloggen er dialogisk med hyppige referanser,
hyperlenker og kommenterende innspill fra andre på veven.[1] De ”kommentarene som
bloggskriveren får, er like lange eller lengre enn den opprinnelige postingen.”
(Harbo, 2008:45) Bloggen er dermed en samproduksjon av forfatter og leser i et
offentlig rom. Når elevene skaper avanserte uttrykk i multimodale tekster kan mye
gå galt. Siden læreren skal vurdere elevens kompetanse, blir det krevende å
vurdere resultatet alene, men antall innlegg og kommentarer kan betraktes.
Produsere
og bearbeide. Produksjonskravet i LK06 ”blir knyttet nært
sammen med den femte grunnleggende ferdigheten: å bruke digitale verktøy.”
(Hjukse 2010:2)[2] Firedelingen av grunnleggende digitale ferdigheter
kan vise seg egnet til å vurdere bloggers form, innhold og språk. Nina
fremhever at krav til lay-out sikrer kvalitet, både i innhold og form. Spesielt korte avsnitt og avsnittsoverskrifter, tror jeg, vil gi god skrivehjelp for elevene.
Kommunisere. Læreren
får større innsikt i tankevirksomheten bak produktet som tilskuer til kommentarfeltets
dialog. I en ’digital læringsmonolog’ utvikler eleven(e) et vurderingsfundament
gjennom egeninnsats i blogginnlegg og kommentarer. Eva
kommenterer at elevene kan vurdere hverandre og seg selv ved å skrive et gitt
antall kommentarer på hverandres blogger og følge opp disse med nye på eget
blogginnlegg.
Digital
dømmekraft sier Marte
læreren viser ved å gi kommentarene i det private rom. Å overlate betraktningene
til elevenes digitale samfunn alene, innebærer at blogginnlegg og kommentarer inngår
i en formativ vurdering. Når elevvurderinger og mapper bnyttes formativt,[3] blir blogg et nyttig verktøy for elevens livslange læring, - slik også bemerkningen nedenfor streifer innpå.
”En gruppe elever mente at alle burde blogge, men at blogg
ikke skal telle mest for karakteren. Bloggen kan heller brukes med tanke på de
som ligger på ”vippen”. Begrunnelsen for dette er at noen skriver mye, mens
andre skriver lite.” [4]
Elevuttalelser er ikke til å kimse av. Det er
noe med at den vet hvor skoen trykker som har den på.
Oppsummering.
Skjermtekster gir ikke færre vurderingsproblem enn papirtekster. Når
elevrefleksjoner blir toneangivende for utvikling av produksjons- og kommunikasjonsferdigheter,
må, som Eirin
sier, elevene få kriteriene i forkant. Læreren legger utseendemessige føringer
og gjenintroduserer innsatsmål som vurderingskriterium. Mediet egner seg altså best
for underveisvurdering p.g.a. bloggens dialogiske natur.
Men,
suksess? ’Joda, jeg lærer mens jeg går og sammen lærer vi av hverandre’.
[1] Harboe, L.
2008. Norskboka.no Digitale verktøy i
norskfaget, Universitetsforlaget, Oslo
[2] Hjukse, H.
2010. Vurdering av sammensatte elevtekster. Norsklæraren (2):30-35
Fin refleksjon rundt bloggens egenskaper og hva den kan brukes til. Du har brukt bloggens potensiale godt ved å henvise og lenke opp til andre blogger som handler om det samme ;-) Full utnyttelse av bloggens multimodale egenskaper, der altså!
SvarSlett