Undervisningsopplegg
Kilde: www.allposters.no
|
Lyrikk
Sentral idé
Individuell bruk av
internettressurser og felles oppmerksomhet via SRS i begrepsinnlæring.
Tidsbehov:
To dobbeltimer (180 min)
Kompetansemål:
Vg1- studieforberedende
utdanningsprogram
Vg2 - yrkesfaglige utdanningsprogram |
||
Hovedspørsmål:
Hvilke faguttrykk brukes i analyse av dikt?
Sentrale begrep:
Besjeling – Kontrast – Personifikasjon – Sammenlikning – Metafor – Klisjé – Rim – Rytme
Kunnskaps- og
ferdighetsmål:
Språk, litteratur og kultur - Gjøre rede for et bredt register
av språklige virkemidler og forklare hvilken funksjon de har
Skriftlig kommunikasjon - Lese skjønnlitteratur på bokmål
og nynorsk, og reflektere over innhold, form og formål
Muntlig kommunikasjon - Mestre ulike roller i samtaler,
diskusjoner og presentasjoner.
Digitale ferdigheter
- Bruke SRS og internettressurser for
å formidle et budskap både i en-til-en og i gruppekommunikasjon
|
Aktiviteter og
formativ vurdering:
SRS Del I - Quiz, kjent fra ungdomsskola?
SRS Del II - ’Peer Instruction’
SRS Del III - Avsluttende selvevaluering
Ressurser:
Eventuell summativ
vurdering:
Mareritt
i eventyrskogen av Petter Solberg
Sporven
av Arne Garborg Landskap med gravemaskiner av Rolf
Jacobsen.
|
Praktisk forarbeid
Et studentresponssystem
(SRS) er en måte å svare på spørsmål fra lærer på uten å rekke opp hånden.
Eleven velger sitt svar fra forhåndsdefinerte alternativ. Etter avstemning
vises klassens samlede svar anonymt på tavlen i et histogram. Det valgt
studentresponssystem (SRS) er utviklet ved Høgskolen i
Sør-Trøndelag, gir brukerne gratis tilgang og har lav brukerterskel. På
nettsiden for one2act finner læreren teknisk hjelp til å laste ned og bruke
programvaren på egen datamaskin. Elevene behøver ikke laste ned noe, og det
gjør oppstarten i timen enklere. En kommunikasjonsenhet med trådløs tilgang til
internett og lærerens genererte ’session code’ er alt eleven trenger for å
delta i avstemningsaktiviteter. Ettersom flere elever liker
konkurranseelementet i kahoot og er
vant med å kåre vinnere, kan det være lurt å forberede elevene på at denne undervisningsøkten
vektlegger anonymitet for selvevalueringsformål.
Begrunnelse
Undervisningsopplegget er
en introduksjonsmodul sentrert om begrepsinnlæring av viktige språklige virkemidler
før oppstart av diktanalyse. Flere sentrale begrep, som kontrast og metafor,
benyttes også på ungdomsskoletrinnet, mens andre uttrykk, som motiv og tema,
kjenner elevene fra novelleanalysen i første klasse på videregående skole. En
undervisningsøkt i lyrikkens språklige virkemidler balanserer dermed mellom det
kjente og det ukjente med fare for kjedsomhet eller frustrasjon i
læringsprosessen. Derfor antas ekstensiv bruk av internettressurser å gi
motiverende drivkraft til økten. Som inngangsport til temaet anbefales det å
starte timen med noen konkrete dikt og rap. Spør så elevene om dette er dikt og hva som eventuelt gjør dem til dikt. To forslag til visuelle og
auditive uttrykk i dikt finnes i undervisningsplanen under overskriften
’beskrivelse’.
Begrepsinnlæring kan være
en utfordring både for tålmodighet og minne. Derfor er økten basert på
læringsprinsippene om gjenkjennelse og variasjon. Å øke gjenkjennelseseffekten
kan motivere til repetitiv innlæring av stadig nye begrep for å utvide ordforrådet.
Felles undervisningsaktiviteter i økten legger derfor vekt på begrep som
antakeligvis er kjente fra ungdomsskolen. I elevenes selvstendige studier av
nettressursene introduseres helt nye og delvis ukjente begrep, som eksempelvis
allitterasjon. Slike faguttrykk omtales ikke særskilt i fellesaktivitetene, men
inngår i de tekstressursene elevene studerer individuelt på nettet i løpet av økten.
Nettressursene legger opp til nivådelt egentilpasning av undervisningen. Den
enkelte elev avpasser teorigjennomgangen selv i forhold til egne mål og
nåværende nivå. Individuell tilpasning blir da en følge av elevens egen faglige
gjennomgang av lærerens forhåndstildelte nettlenker. Bruk av nettbasert
lærestoff tenkes slik både å øke differensieringsgraden og gi større avveksling
enn ei enkelt lærebok gjør mulig.
Den sentrale idé for
undervisningsøkten er basert på konstruktivismens tanker om elevaktivitet i
læreprosesser. I interaksjon med medelever i grupper og lærer i klassesamtaler
høyner hver enkelt sin forståelse for de begrep som innlæres. Gruppearbeid
og klassesamtaler utfyller hverandre i læreprosessen, for eleven må artikulere
egen nåværende forståelse og reflektere over andres ideer. I tradisjonelle
lærerstyrte undervisningsaktiviteter, der spørsmål følges av håndsopprekning,
deltar erfaringsmessig få elever. En pilotstudie blant VG2-elever i norsk
språkhistorie viste at 1 av 4 elever sjelden eller aldri rakk opp handen i
klassen for å svare på lærerens spørsmål (Brøseth et.al. 2013). Siden SRS gir anonyme
avstemninger har undervisningsverktøyet potensial til å engasjere flere i denne
typen felles læringsaktiviteter. Rask avlesning av resultatene kan også ha en
motiverede virkning.
Undervisningsplanen
etterstreber å legge til rette for felles formativ vurdering. Den anonyme
egenvurdering i klassen kan være med å gi elever økt selvtillit. Dufresnes
(1996) tidlige undersøkelse om bruk av SRS viste at 3 av 4 studenter som
snakket høyt like etter en avstemning, var blant dem som hadde majoriteten i avstemningsresultatene.
Også elever som svarer feil, vil se at de ikke er alene om mistak, noe som kan
bidra til økt trygghet i læringsprosessen. (Howland, 2014) Når klassens svar
synliggjøres i histogram gis den enkelte elev sammenligningsmuligheter. Elevene
får da vurdert både seg selv og medelevene. Slik underveisevaluering sikrer at enhver
utdyper egne tanker og tenker gjennom nytten av flere perspektiv.
Vurdering:
Den umiddelbare framvisningen av klassens svar i histogram danner utgangspunkt både for den enkelte elevs selvvurdering og lærerens tilpasning senere i økten. Ved bruk av SRS oppnår
læreren ro i klasserommet og økt oppmerksomhet fordi elevenes blikk rettes
samtidig og jevnlig mot tavlen. Denne tiden nyttes til hyppige og korte
instruksjoner. Stille elever kan dra fordel av SRS i undervisningen fordi de
opplever det lettere å ’svare høyt’ på spørsmål i klassen og derigjennom motiveres til å uttrykke seg i fellesaktiviteter. SRS kan dessuten tenkes å stimulere til økt
konsentrasjon mens elevene studerer teori på nettet fordi vissheten om en
snarlig forestående avstemning er til stede. Bruk av SRS i konseptinnlæring kan
slik tjene elever med konsentrasjonsvansker og avhjelpe tidstyven fra
utenomfaglige nettsider. Fristelsen til å søke opp facebook i timene minimeres.
Herigjennom blir SRS et undervisningsverktøy som virker for sammenbindende
fellesskap i undervisningen. SRS er et redskap i konkurransen om elevenes
oppmerksomhet i klasserommet ved nettbasert undervisning og gir et avbrekk i
nettundervisning som gir rom for sosial interaksjon. Læreren får et verktøy som
klasseleder til åpning og avslutning av klassesamtaler, og elevene får en pause
til refleksjon over egne og andres svar. I undervisningsplanen er
avstemningen med SRS delt inn i tre økter og benytter påstander.
Overskriften ’sentrale begrep’ har
linker til norsksidene. Her finner elevene eksempler på bruk av virkemidlene i
språket. Tekstene gjennomgås individuelt i 10 minutter før fellesaktiviteten i SRS
del I starter opp. Den er en introduksjons-quiz og utformet slik at alle
elevene kan svare så læreren får en rask forhåndsvurdering av forkunnskaper.
Før avstemninger settes i gang leser læreren høyt hver oppgave. Dette sikrer
like muligheter til deltakelse uavhengig av leseevne. Umiddelbart etter
opplesning av svaralternativ får elevene 20 sekunder på å svare. Mellom hver
avstemning gir læreren kun en kort kommentar til korrekt alternativ.
SRS del II brukes i
tilknytning til innlæring av lærestoffet som finnes under overskriftene
’ressurser’. Disse linkene går til stoff fra ndla og bearbeides i elevgrupper
på 3-5 personer. Først viser læreren fram setningene og begrepene, men denne
gang uten svaralternativ. Deretter diskuterer gruppene hvilke språklige
virkemidler som kan være brukt i de framviste setningene. Etter ca. 30
minutters gruppearbeid, viser læreren svaralternativene og det gjennomføres
individuelle avstemninger. Elevene gis fortsatt 20 sekunder på å svare, men
denne gang inneholder svaralternativene også muligheten til å svare ’jeg vet
ikke’. Når avstemning er gjennomført og klassens svar vises i et histogram på
tavlen, kan læreren utdype teorien bak spørsmålene der noen elever har valgt
svaralternativet ’jeg vet ikke’. I øvrige situasjoner bruker læreren tiden på å
gjennomgå stoffet samme med elevene slik at det utvikler seg en klassesamtale
om begrepene som begynnes og avsluttes på lærerens initiativ. Eksempelvis kan
læreren starte med å spørre hvilke nettsider som hjalp dem å finne riktige
svar, og så eventuelt hente fram disse på projektoren.
Den siste avstemningen er en
rask og oppsummerende avslutning på økten og har ikke egne tekstlinker.
Avstemningen kan her gjennomføres med en kortere svartid, 15 sekunder.
Alternativt kan elevene lese svaralternativene selv. Den løsningen forutsetter
selvsagt at det ikke er elever med kjent dysleksi i klassen.
Overgang mot neste økt
Undervisningsopplegget består
i sin helhet av aktiviteter og formativ vurdering. I klasser med høyt nivå hvor
læreren ønsker å komme raskt i gang med diktanalyser, kan linkene gitt som
’eventuell summativ vurdering’ også vurderes brukt. Her kan elevene arbeide i par, lese og gjennomgå språklige
virkemidler for klassen i det diktet de velger. En powerpoint-presentasjon på
2-3 minutter kan eventuelt karaktersettes.
Litteraturliste
Brøseth, Heidi, Helene Hauge og Helene
Norbeck. 2013. "I enjoyed using SRS in the classroom" - A research
study of Student Response Systems in Norwegian Classes and in further education
of language teachers in Norway. The Joy of Learning – EDEN Annual Conference
Proceedings, 2013, Oslo, s. 71-76.
Dufresne, Robert, William Gerace, William
Leonard, Jose Mestre, and Laura Wenk. 1996. Classtalk : A classroom
communication system for active learning. Journal of Computing in Higher
Education 7 (2):3-47.
Howland, Jane, David H. Jonassen, og Rose M.
Marra. 2014. Meaningful learning with technology. Boston, Mass.: Pearson
Education. s. 261-266
Kommentarer
Legg inn en kommentar