Blogg i skolen, igjen
Ja, så er jeg her igjen da, og også denne gang er blogginnlegget et resultat av et obligatorisk arbeidskrav. Jeg vet ikke lengre hvem jeg synes er mest utholdende av meg selv, en halvstudert gammel lærer som ikke helt vil gi opp potensialet om egen mulige fagfornyelse, eller NTNUs forelesere som oppriktig tror at blogg har noe i skoleverdenen å gjøre. Av dette blogginnlegget hos Arne Krokan skjønner jeg at det har blitt brukt både pisk og gulrot i denne innsatsen i form av eksamenskarakterer.
Blogg kan nok gi meningsfull kommunikasjon i læringsprosesser, men er ikke enkle å vurdere, noe som jeg har skrevet om tidligere. Er det derfor jeg bruker dem lite i den videregående skolen? Bloggen er utvilsomt et relevant verktøy for å få oss til å bearbeide tekster før «innlevering». Ønsket om å levere fra seg kvalitet høynes, og vi arbeider med setningene. Kanskje vil mine elever foretrekke bloggens langsomme selvjustis framfor korte selvevalueringer og sjekk-dette-lister før innlevering av nynorske stiler? Tja, når jeg ikke helt tror på at positiv forsterkning vil fungere her, er det kanskje fordi jeg har godtatt at den innfødte digitale generasjonen trenger mer tempo enn bloggen gir. Dessuten kan det gi en unødig ekstrabelastning å fordre ferdigstilte produkter til publisering når elevene har mange innleveringer.
En mulig bruk av blogg kan være et, og bare ett, blogginnlegg ved kursavslutning, og da helst om et selvvalgt fordypningsemne eleven har bearbeidet gjennom skoleåret.
Altså har jeg nå endret mitt syn på bruk av blogg i norskfaget og tenker at bloggens funksjon er en mulighet for dokumentasjon av prosess-skriving.
Hvis jeg skulle tatt i bruk blogg aktivt selv som uttrykksmåte, tror jeg det kunne blitt som en arena for faglig refleksjon. Selv har jeg hatt stor glede av å følge Olaf Husbys fagblogg, som kommer med gode innlegg med passe mellomrom. Kanskje pensjonsalderen gir tid og/eller personlighetsendringer som gjør at jeg får lyst til å skrive egne innlegg, vel rent bortsett fra disse obligatoriske arbeidskravene da. Den som lever får se.
Kommentarer
Legg inn en kommentar