Teknologi og læring
Blogginnlegget
er en beskrivelse av et nettbasert tekstredigeringsverktøy jeg har lyst til å
bli kjent med.
I norskboka.no skisserer Harboe
Google-dokumenter som en tredje vei i valget mellom Office-pakken og Open
Office. Googles programmer er alltid i beta-versjon for de er i kontinuerlig
utvikling basert på brukernes tilbakemeldinger. Men om programmene gir det
nyeste nye, er de likevel ikke belastet med reklame. Google Dokumenter benyttes gratis via Google Drive når
man registrerer en konto. De er alltid tilgjengelige såfremt man
er på nett. De har samme brukergrensesnitt som Office-pakken, men er enklere å
få oversikt over da utvalget av funksjoner er begrenset. Lagringsfunksjonen aktiveres
automatisk og ofte. Ferdig tekst kan publiseres som websider, lagres i flere
mapper eller lastes ned til egen harddisk i ønsket format, og deretter lastes
opp igjen på en læringsplattform. Den som oppretter dokumentet kan invitere medforfattere
via deres e-post adresse. Flere kan lese og skrive i Google Dokumenter samtidig
hvis man deler skrive- og lesetilgang med andre.
Lett
tilgang til og enkel bruk av Googles tekstredigeringsverktøy er viktig for mine
elever i norsk. I timen kan tekst produseres selv om elevens datamaskin er på
service eller gjeldende Office-pakke ikke nedlastet. Eleven kan slippe
forsmedelsen ved å innlevere et dokument til vurdering som ikke var lagret
eller lastet opp i siste versjon, et ikke helt ukjent problem ved arbeid i
ikke-nettbaserte tekstredigeringsverktøy. For meg som lærer er den reelle
mulighet til samskriving det som frister mest. Jeg kan se hvem som bidrar med
hva i et gruppearbeid og i større prosjekt kan jeg følge elevens utvikling av
teksten via funksjonen ‘Endringer’ på menylinjen. Jeg liker også Harboes
forslag om å bruke Google Dokumenter i planleggingsarbeidet. Når års- og
periodeplaner må endres jevnlig, vil automatisk publisering på internett
forenkle kommunikasjonen med elever. Selv frigjør jeg tid for ajourhold av den først
utdelte plan. De praktiske ulempene jeg ser er
at stavekontrollen ikke inneholder nynorsk ordliste og at det kan bli endel klipp-og-lim
mellom Microsofts Word og Google Dokumenter. I foreliggende tekst har jeg i
tillegg brukt Bloggers egen tekstredigering. De prinsipielle ulemper
Harboe nevner med hacking av sensitiv informasjon og tap av data er risikoer
som er tilstede også når man arbeider på lokale servere eller hjemmemaskiner.
Følgelig blir sikkerhetstiltak med passord og back-up viktige ved enhver
datalagring. Jeg tror derfor bruk av nettbaserte program og offentliggjøring på
nettsteder kan være en god trening i digital etikette og kompetanse.
Hei Cathrine,
SvarSlettEg synest innlegget ditt gir ei fin oversikt over korleis Google-dokumenter fungerer. Du skisserer også fleire måtar å bruka dette verktøyet på i norskfaget som eg ikkje hadde tenkt på. Eg er veldig einig med deg i at samskriving er kanskje det mest interessante med dette verktøyet . Eg likte også det du peikar på når det gjeld høve til å sjå kven som gjer kva i eit gruppearbeid.
Nina Sørli
Student på språk 6201
I have a problem reading your blog. The font size is very small, and the contrast is not very good. Is is possible to change this in the settings?
SvarSlettNina
Fellow student at Språk 6201
Thankyou, you made me experiment with the new settings available here on Blogger since I last used the site in 2011
SlettSå bra at du har blitt inspirert til å prøve ut Google dokumenter i undervisningen din! Jeg bruker selv Google dokumenter i mange ulike sammenhenger, og jeg oppdager stadig nye bruksmåter som jeg opplever som nyttige. Samskriving er absolutt en av de funksjonene som jeg har brukt mest. I tillegg til å få elevene til å skrive noe sammen, er det også mulig at man gir elevene en felles oppgave, f.eks. "Her skriver vi inn alle lokale dialektord vi kjenner". En slik oppgave synliggjør at sammen vet elevene veldig mye. Samtidig er jeg absolutt enig i at bruk av denne typen verktøy må følges av en del opplæring i nettvett hos elevene, blant annet ikke legge ut sensitiv informasjon, sørge for at de til en hver tid vet hvilke rettigheter de har satt på dokumentene sine, osv. En fallgruve som man bør være oppmerksom på, er at fulle redigeringsrettigheter til alle elever i en gruppe, kan (i verste fall) medføre at alt arbeidet til gruppa blir slettet (ved et uhell). Så her er det viktig at elevene lærer seg å ta back-up, slik at det aldri er mer enn redigeringen i den siste versjonen som går tapt. Lykke til med den videre utprøvingen av Google dokumenter i undervisningen din!
SvarSlettDette var informativt. Du viser flere interessante eksempler på bruk av Google Dokumenter. Som du selv er inne på, kan samskriving absolutt være en gunstig aktivitet ved bruk av dette verktøyet. At forhåndsarbeid med planlegging av f.eks. periodeplaner kan effektiviseres ved å bruke Google Dokumenter, vil jeg også tro. Interessant inspill.
SvarSlett