Hvorfor bruke blogg i norskundervisningen på Skedsmo videregående skole?

Blogg, som er en forkortelse av web og logg, er en personlig nettside ment å støtte meningsfull kommunikasjon i læreprosesser.[1]  Senter for IKT i utdanningen framhever at mediet kan gi tredelt nytte om bloggen ”benyttes som selvrefleksjon, kommunikasjon med andre eller informasjon.” [2] Her påpeker jeg hvordan blogg kan tenkes å fylle disse sidene i mine norskklasser på VG1. 

Hvis elever i utplassering skriver egen blogg, kan særlig mediets informasjonsaspekt utnyttes. Fornyelse av innhold i en blogg engasjerer publikum og skiller blogg fra en webside.[3] Innleggene vises i kronologisk omvendt rekkefølge, med det nyeste øverst. Altså egner bloggens struktur seg for ”regulær aktivitet i form av en arbeidslogg”.[4] Når eleven er i utplasseringsbedrift kan en blogg raskt gi skolen oversikt over elevens daglige arbeid. Eleven kan raskere få tilbakemelding fra lærer. Det kan tenkes å motivere eleven til å utføre denne daglige og noe kjedsommelige skriverutinen en føring av arbeidslogg oppfattes som.[5]

En klasseblogg tilknyttet lesing av tekster kan lett dra veksler på alle tre aspektene. Refleksjonsaspektet vil utvikles parallelt med leseferdigheter [6] når bloggen ”brukes til å skrive om litteratur og opplevelser tilknyttet lesing”.[7]  Også informasjonsaspektet ved blogg vil komme tydelig fram hvis lærer og elever tagger blogginnlegg med ulike sjangre, forfatternavn eller annet. Om medelever utfordres til å gi hverandre positiv tilbakemelding på innlegg, vil kommunikasjonsaspektet ved blogger igjen utfordre elevene til ny refleksjon.[8]

En litterær klasseblogg, som oppdateres med litteraturlisten gjennom de tre årene elevene går i videregående skole, kan gi ekstra motivasjon. Klassebloggen blir til som et meningsfullt oppdrag fordi elevene her lager sin egen ressurspool. Denne kan de dra nytte av både som inspirasjonskilde ved valg av særemnet i tredje klasse og til repetisjon før muntlig avgangseksamen. I underveisevalueringen ville jeg som lærer angitt strukturelle krav for blogginnleggene. Det kan gi eleven trening i metoder for litteraturanalyse.  Men også rent kreative skriveoppdrag egner seg for publisering i en litteraturblogg.[9] Vi leser for tiden en antologi fra Foreningen !les og når vi har lest Brenn huset ned av Frode Grytten, skal elvene skrive et fiktivt intervju med et bandmedlem eller lage en konsertreportasje. Etter at elevens tekst er rettet for skrivefeil, vil den kunne fungere fint som blogginnlegg for å kommenteres av medelever. Publisering på blogg kan gi det pålagte rettearbeid et formål. Elevene motiveres til ekstra innsats ved at de nå ikke bare skriver for lærer, men også for sine medelever.




[1] Howland, Jane, David H. Jonassen og Rose M. Marra. 2014. Meaningful learning with technology. Boston, Mass.: Pearson Education. s. 176-183.
[2]  Blogg i undervisningen, Faktaark nr 48: side 2. Senter for IKT i utdanningen.
[4] Harboe, Leif. 2008, s.46: norskboka.no. Digitale verktøy i norskfaget. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-01241-4.
[5] Kompetansemål i VG1 som nås ved slik bruk av blogg er å skrive tekster med tema og fagterminologi som er tilpasset eget utdanningsprogram, etter mønster av ulike eksempeltekster.
[6] Kompetansemål i VG1 som nås er å lese et representativt utvalg samtidstekster, skjønnlitteratur og sakprosa, på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samisk, og reflektere over innhold, form og formål.
[7] Bueie, Agnete, Eva Michaelsen og Joron Pihl. 2010: side 38. Bruk av blogg i norskfaget – om lesing og skriving, skolebibliotek og læringsprosesser. I T. M. Guldal, C. F. Dons, S. Sagberg, T. Solhaug, og R. Tromsdal (red.) FoU i praksis 2009: rapport fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning : Levanger, 23. og 24. april 2009, s. 33-44. Trondheim: Tapir akademisk forlag.
[8] To kompetansemål fra VG1 kan tenkes nådd ved en slik bruk av blogg ; å lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner; og å gjøre rede for argumentasjonen i andres tekster og skrive egne argumenterende tekster på hovedmål og sidemål.
[9] Bloggen som medium støtter generelt kompetansemål i VG1 ved at man her kan kombinere auditive, skriftlige og visuelle uttrykksformer når man bruker digitale verktøy i presentasjonen.

Kommentarer

  1. En interessant og informativ blogg om blogg! Å benytte blogg når elevene er utplassert, virker å være en meget god idé. Umiddelbart tenker jeg at fiktive intervju og konsertreportasjer burde ha blitt presentert i et format som ligner på en avis, og ikke i en blogg. Kanskje skolen din har tilgang til en skoleavisportal på nett, og at elevene i klassen heller kan utforme intervju og konsertreportasjer i det formatet?

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Undervisningsopplegg

Digital tekstkompetanse

Hei